Leefstijl

Een gezonde leefstijl is voor iedereen van belang, maar zeker als je (veel) aan sport doet. Sporten stelt immers hoge eisen aan je lichaam. Leef je ongezond, dan kunnen je lichaam en geest niet goed functioneren. Andersom maakt lichaamsbeweging op haar beurt weer deel uit van een gezonde leefstijl. Verantwoord sporten en een verantwoorde leefstijl zijn met andere woorden onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Maar wat is dan een gezonde leefstijl? Gezond leven is meer dan gezond eten of voldoende lichaamsbeweging. Een gezonde leefstijl gaat ook over alcohol, roken, lichaamsgewicht en rust.

Verantwoorde voeding

Gezond eten is een belangrijke voorwaarde voor een gezond lichaam. Eet je gezond dan loop je minder kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en een aantal vormen van kanker. Een gezonde voeding levert alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Elk voedingsmiddel bevat weer andere voedingsstoffen in andere verhoudingen. Als je gevarieerd eet, gezonde producten kiest en niet te veel eet, krijg je van alle benodigde voedingsstoffen hoogstwaarschijnlijk voldoende binnen.

Meer weten?

1. Voor meer informatie over een gezond voedingspatroon kun je terecht bij het Voedingscentrum.
2. Als je wilt weten wat je het beste kunt eten en drinken rondom je trainingen en wedstrijden, dan kun je hier op deze website terecht.

Voldoende lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is een onlosmakelijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig bewegen het risico op verscheidene ziektes verkleint. Een uurtje per week tennissen is daarvoor niet genoeg. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen schrijft voor dat volwassenen op minimaal vijf dagen per week minimaal een halfuur matig intensief moeten bewegen. Natuurlijk vallen je uurtjes op de tennisbaan hier ook onder. Een andere reden om regelmatig te sporten is dat fitte sporters minder snel geblesseerd raken. Juist als je slechts incidenteel de tennisbaan op gaat loop je de meeste kans op blessures.

Verantwoord alcoholgebruik

Maximaal twee glazen alcohol per dag: dat is het advies van de Gezondheidsraad aan volwassen mannen. Vrouwen wordt geadviseerd niet meer dan één glas te drinken. Drink je meer, dan loop je een groter risico op een hoge bloeddruk, een hersenbloeding, kanker en andere gezondheidsklachten. Algemeen geldt: hoe minder alcohol, hoe beter! Rondom het tennissen kun je de alcohol hoe dan ook beter laten staan. Alcohol maakt je minder alert en je coördinatievermogen gaat achteruit. Zo verhoogt alcohol het risico op blessures aanzienlijk. Oók na de wedstrijd is alcohol geen goed idee. Alcoholische dranken stimuleren de urineproductie en helpen dus niet om je vochtbalans te herstellen. Bovendien belemmert alcohol de afbraak van melkzuur, waardoor je langer last houdt van spierpijn. Ten slotte heeft het lichaam suiker nodig om het alcohol af te breken en dat hindert het herstel van je energiebalans.

Meer weten?

Op www.alcoholinfo.nl vind je betrouwbare informatie.

Niet roken

Roken en sport gaan niet samen. Roken belemmert de opname en het transport van zuurstof in ons lichaam. En zuurstof heeft het lichaam nu juist zo hard nodig voor het leveren van sportprestaties. Bovendien leidt de nicotine in tabak tot een vernauwing van de bloedvaten en versnelling van de hartslag. Ook dat is nadelig, want voor goede sportprestaties is een optimale doorbloeding van de spieren juist van groot belang. Alle reden dus om niet te roken, noch rondom de tennisbaan, noch daarbuiten.

Meer weten?

Meer informatie over (stoppen met) roken vind je op www.rokeninfo.nl.

Gezond lichaamsgewicht

Als je overgewicht hebt (door een teveel aan lichaamsvet), loop je meer gezondheidsrisico’s. Overgewicht verhoogt onder andere het risico op diabetes type 2, hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk, sommige vormen van kanker, galziekten en gewrichtsaandoeningen. Sporters die te zwaar zijn, lopen bovendien meer risico op blessures. Zwaardere sporters belasten de spieren, pezen en gewrichten namelijk meer dan sporters zonder overgewicht. Bovendien heeft overgewicht een negatieve invloed op je uithoudingsvermogen en snelheid. Blessurepreventie is voor zware sporters dan ook extra belangrijk. De beste maatregel om het risico op blessures te beperken is natuurlijk afvallen. Lichaamsbeweging helpt daarbij.

Meer weten?

Voor advies over afvallen en een gezond lichaamsgewicht kun je terecht bij het Voedingscentrum.

Balans tussen rust en inspanning

Goed slapen is essentieel voor een gezonde leefstijl en je sportprestaties. Slapen houdt lichaam en geest in goede conditie. Als je niet goed slaapt, gaat dat ten koste van het concentratievermogen en als je gedurende een langere periode slaap tekort komt, kan dat overtraindheid in de hand werken. Gemiddeld slapen volwassenen zeven tot acht uur per nacht. In periodes dat er veel van je gevraagd wordt – zoals tijdens intensieve trainings- en wedstrijdperiodes – heb je meer slaap nodig. Soms wel twee tot drie uur meer. Ook belangrijk: een stabiel dag- en nachtritme. Je voelt je fitter als je altijd rond dezelfde tijd naar bed gaat en rond dezelfde tijd weer opstaat.