Kleine vereniging groen weiland

Column van Erik: In de praktijk

Deze weken ben ik met al onze 10 accountmanagers een dag op pad om verenigingen te bezoeken. Van Haarlem tot Simpelveld en van Groningen tot Stolwijk, niets leukers dan dat! Ik kom regelmatig en graag bij verenigingen om te zien hoe het gaat, hoe we ze kunnen helpen en of wat we denken dat nodig is ook daadwerkelijk helpt.

Wat valt me op? Ik deel graag wat bevindingen met jullie. Het gaat goed met onze verenigingen. De afgelopen twee jaar waren lastig, want door de coronamaatregelen zijn veel kantine inkomsten uitgebleven. Maar gelukkig zien we bij de meeste verenigingen dat deze meer dan gecompenseerd zijn door de vele nieuwe leden. Gemiddeld hebben tennisverenigingen 10% ledengroei gehad, de tennisverenigingen met padel zelfs 20%.

De enorme toename van het aantal leden geeft bij veel verenigingen wel een uitdaging als het gaat om trainingen. Want het is best moeilijk voldoende gekwalificeerde leraren te vinden.

Ook mooi om te zien is dat de adoptie van alle digitale ‘tools’ bij verenigingen een enorme vlucht heeft genomen. Uiteraard digitaal afhangen, maar ook de KNLTB Match app om flexibel wedstrijdjes te spelen en Meet & Play voor baanreserveringen en activiteiten om kennis te maken met tennis of padel. Helemaal van deze tijd! Ook voor de jeugd, want niets is handiger dan op je telefoon met de Match app wedstrijdjes spelen. Een aantal verenigingen had dat goed opgepakt en zag daardoor veel jeugdleden vaker naar de club komen.

Voldoende vrijwilligers is en blijft wel een probleem hoor ik ook tijdens mijn bezoeken. Onze advies daarbij is om mensen te vragen om losse activiteiten te organiseren i.p.v. in een commissie plaats te nemen. Deze activiteiten zijn van korte duur en hebben een kop en een staart. De ervaring leert dat daar echt wel leden voor te vinden zijn. Een andere mogelijkheid is om competitieteams te vragen iets te organiseren in ruil voor kwijtschelding van de competitiebijdrage. Doe er je voordeel mee 😉.

Wat ik me ook tijdens deze bezoeken realiseer is in hoeveel verschillende dossiers onze accountmanagers thuis zijn. Of het nou gaat om programma’s voor jeugd, advies over subsidies, ledenbehoud en -werving, padel, etc. Petje af voor ze. Niet voor niets waarderen verenigingen ons met een hoger cijfer naarmate ze meer contact hebben gehad met een van onze accountmanagers. 

Kortom, de verenigingen staan er goed voor, de competitie is in volle gang, de parken liggen er mooi bij. Dat houden we natuurlijk graag zo en daar helpen we bij waar nodig. Op centrecourt.nl vind je veel praktische info en onze accountmanagers staan voor je klaar.

Met sportieve groet,

Erik

Erik Poel

Algemeen Directeur KNLTB