Mijn mooiste herinneringen als het gaat om toptennis dateren uit de jaren negentig. Als Groningse student organiseerde ik reizen naar Daviscup-wedstrijden naar het buitenland. Schitterende avonturen waren dat. Het was de tijd van de sterke mannenequipe, met onder andere Jacco Eltingh en Paul Haarhuis. Ik herinner me prachtige wedstrijden in Genève tegen Zwitserland en in Duitsland tegen grootheden als Becker en Stich. Wij waren allemaal in het oranje gestoken en zorgden voor een uitbundige sfeer op de tribunes. Het studentikoze sfeertje bezorgde ons in het buitenland een mooie reputatie.
Ik haal deze herinnering op omdat we die unieke sfeer, die beleving rondom toptennis in Nederland, willen versterken. Daarom hebben we hard gewerkt aan een nieuwe campagne, die we rondom het Fed Cup duel Nederland-Canada in Den Bosch lanceren: ‘Beleef het beste’. Inzet van deze campagne is dat we toptennis gebruiken om de tennisbeleving en zichtbaarheid in ons land te vergroten en de tennissport te laten groeien.
Ik vertel graag iets over de achtergrond van deze campagne. We organiseren met zijn allen al een flink aantal toptennisevents in Nederland. De twee grootste zijn het ABNAMRO tennistoernooi in Rotterdam en het Libéma Open in Rosmalen. Daarna komen de Challengers en vervolgens de Futures. En dan hebben we nog onze Eredivisie. Voor veel van die toernooien geldt dat het soms moeilijk is zelf hun broek op te houden. Daar brengen we nu verandering in. We creëren om te beginnen samenhang tussen de toernooien door samen op te trekken. Door gezamenlijk materialen in te kopen, door te zorgen voor uniformiteit in aankleding en uitstraling. Door te zorgen voor één strakke lijn die in alle toernooien wordt doorgevoerd, zodat elk toernooi dezelfde look en feel krijgt. En er tegelijkertijd voor te zorgen dat de beleving rondom de toernooien omhoog gaat. Dat een bezoeker ervaart: dit is gaaf. Ik ga een volgende keer weer.
Dat bereik je onder meer door meer publiek te trekken. Daarom promoten we ‘Beleef het beste’ in een online publiekscampagne en via onze mediapartner de Persgroep. Daarnaast willen we een breed publiek trekken door side events te organiseren rondom de grote toernooien – zoals rolstoeltennis - en lokale partners erbij te betrekken, zoals scholen en gemeenten. Zo maken rondom de Fed Cup in Den Bosch 1500 basisschoolleerlingen kennis met tennis en hebben we kinderen uitgenodigd in de Maaspoort Sports & Events voor allerlei leuke activiteiten op tennisgebied. Als het een beetje meezit blijven er nog een paar kinderen en hun ouders, die we ook uitnodigen, verbonden aan de sport.
We nodigen natuurlijk ook de clubs uit om langs te komen. Ook voor bestuurders en alle vrijwilligers is het leuk om tennis op mondiaal niveau te zien. Die gelegenheid doet zich niet iedere jaar voor, als dat een keer dichtbij huis is, is dat mooi om mee te maken. Het biedt clubs ook de gelegenheid om met andere clubs vragen en ideeën uit te wisselen. En daar komt nog iets bij; door alle toptennisactiviteiten te bundelen, door zichtbaarder te zijn en de vele tennisfans in ons land er nog meer bij te betrekken, creëren we een aantrekkelijke propositie voor commerciële partners.
We hopen met ‘Beleef het beste’ komende jaren meer bezoekers dan ooit te mogen verwelkomen en ook dat we straks meer toptoernooien kunnen organiseren. Aan alle lezers zou ik willen zeggen: houd onze campagne in de gaten en mis de gelegenheid niet om toptennis bij jou in de buurt te beleven. Hopelijk tot binnenkort!
Op tennis.nl beleef en volg je internationaal en nationaal toptennis. Je vindt er informatie over evenementen, nieuws over onze nationale toppers zoals Kiki Bertens en Robin Haase.
Erik Poel
Algemeen Directeur KNLTB