In mijn eerste column van dit nieuwe jaar wens ik jullie natuurlijk allemaal een heel mooi, sportief en gezond 2020! Zoals elke tennisliefhebber weet is er geen leukere manier om gezond en fit te blijven dan de baan op te gaan. Daarom werken we met z’n allen volop aan nieuwe plannen en ideeën om meer mensen te laten tennissen. Hoe dat in praktijk uitpakt, dat wil ik dit nieuwe jaar in mijn columns laten zien. Daarover straks meer.
Eerst wil ik even stilstaan bij een vraag die ik geregeld krijg: waar komen jullie ideeën vandaan, bedenken jullie alle plannen zelf? Ik kan je zeggen dat het tegendeel het geval is. We halen de input op uit het veld. Dat doen we door enquêtes en vragenlijsten uit te zetten. Zo hebben we vorig jaar 315.000 vragenlijsten en enquêtes verstuurd naar niet minder dan 135.000 unieke personen. Dat is dus bijna een kwart van onze totale achterban. Uiteraard reageert niet iedereen, maar tot dusver altijd meer dan genoeg voor een representatief en betrouwbaar beeld. Daarnaast hebben we een online ledenpanel. Aan hen leggen we iedere 6 tot 8 weken ideeën voor. Het panel bestaat nu uit zo’n 4.600 mensen. En die groep mag natuurlijk groter worden. Wil je ook meepraten en feedback geven? Dan nodig ik je bij deze van harte uit om ook deel te nemen aan ons panel, door je hier aan te melden.
We hebben ook een iemand in dienst die zich fulltime bezighoudt met marktonderzoek. Zij maakt de vragenlijsten en enquêtes en analyseert de informatie die dat oplevert. Die informatie wordt gedeeld met de verschillende afdelingen binnen onze organisatie, zoals topsport of wedstrijdtennis.
Kortom; we ondernemen niks zonder dat het op voorhand is getoetst aan de buitenwereld. Een mooi voorbeeld van een behoefte uit de markt waarop we inspelen, is de pilot Meet & Play. Dit is een centraal systeem voor het online zoeken, vinden en boeken van banen. We beginnen deze pilot met padel. Hierbij geven tennisverenigingen of commerciële centra digitaal aan dat hun padelbanen beschikbaar zijn, bijvoorbeeld overdag, als het rustiger is. Mensen zien waar bij hen in de buurt banen beschikbaar zijn, en ze kunnen meteen reserveren en betalen. In de avonduren kunnen we het zo organiseren dat je met een QR-code ook de verlichting kunt regelen. Dit is dus echt een super mooi systeem. Het is ook nadrukkelijk bedoeld voor mensen die geen lid zijn van een vereniging, maar die wel graag padel willen spelen. We gaan kijken of we dit in de toekomst ook voor tennis kunnen invoeren.
Een ander mooi initiatief dat is gebaseerd op ‘marktinformatie’ is een aanpassing van de KNLTB Junioren competitie. Steeds minder jeugdspelers nemen deel aan deze competitie en dat tij willen we keren. Uit onderzoek onder kinderen en hun ouders blijkt dat dit niet aan het spelletje zelf ligt, maar aan het feit dat de competitiedagen voor veel spelers te lang duren. Hierdoor krijgen andere sporten en hobby’s vaker voorrang. Daarom hebben we de Junioren competitie aangepast met kortere speeldagen.
Op het gebied van ICT hebben we de afgelopen jaren ook grote stappen gezet. En dat blijven we doen. Wat in het oog springt is dat we komend jaar met digitale ploegopstellingen gaan werken, iets wat nu nog op papier gebeurt. We hebben lang aan dit systeem gewerkt en het ziet er nu ook echt mooi uit.
Als gezegd heb ik vorig jaar in mijn columns veel aandacht besteed aan onze plannen en ambities. Vanaf komende maand schrijf ik mijn bijdragen niet langer vanachter het bureau, maar trek ik het land in. Ik ga tennisverenigingen bezoeken om te zien hoe alle vernieuwingen in de praktijk uitpakken. Om te onderzoeken wat goed werkt, en wat beter kan. Hopelijk kunnen we met deze inkijkjes ook andere verenigingen inspireren om te innoveren. Ik kijk ernaar uit, hopelijk jij ook!
Erik Poel
Algemeen Directeur KNLTB